Unió de Pagesos denuncia que una nova instrucció de la Direcció General de Trànsit, depenent del Ministeri d'Interior, des del 21 de febrer passa a considerar vehicles tots els arreus que necessitin una roda de suport per desplaçar-se, com arades, grades, corrons, chisels, subsoladors, màquines de sembra directa, etc., i que no vagin suspesos. Aquest tipus d'aparells suposen aproximadament un 40% del total dels arreus agrícoles.
Aquesta instrucció, que passa a considerar els arreus com a màquines agrícoles remolcades, i que, segons Trànsit, s'ha pres per adaptar la definició d'arreu a la normativa europea, comporta que a partir d'ara tindran les mateixes obligacions que la resta de maquinària agrícola a l'hora de circular per les vies públiques i els caldrà estar homologats, matriculats, inscrits al Registre Oficial de Maquinària Agrícola, disposar d'assegurança i haver passat la ITV prèviament; si no, hauran de ser transportats dins d'un remolc.
Fins ara, tots els arreus agrícoles que s'usen per al treball del sòl i per a tasques de preparació de la sembra, independentment de si anaven suspesos, semisuspesos o remolcats, no es consideraven vehicles. Cal recordar que el 2017 la Unió Europea ja va endurir les normes d'homologació de la maquinària agrícola.
Tenint en compte que hi ha zones en les quals encara se sembra cereal d'hivern, i que d'aquí a dos mesos ja es començarà a sembrar el d'estiu, Unió de Pagesos considera un despropòsit la publicació d'aquesta instrucció, pels sobrecostos injustificats que suposarà a la pagesia, sobretot perquè el sector agrari passa per greus crisis de preus. Davant d'aquesta nova trava injustificada a l'activitat agrària, el sindicat ha demanat una reunió urgent amb el director general de Trànsit estatal, Pere Navarro, per tal que es faci una rectificació i, alhora, estudia com pot fer-hi front la pagesia jurídicament en cas que no hagi rectificació per part del Ministeri de l'Interior.
Però per al sindicat encara és més inadmissible haver publicat la instrucció sense cap moratòria per aplicar-se, ja que a part del sobrecost que implicarà l'adaptació, en molts casos aquesta maquinària la fa el ferrer del poble i és d'impossible homologació. A més, s'hi sumarà el lucre cessant que patirà la pagesia per no poder realitzar les tasques de preparació del sòl ni la sembra en el moment que cada agricultor consideri adient, atès que no es possible efectuar d'un dia per l'altre un procés d'homologació de la maquinària i la seva matriculació.