L'empresa pública Ports de la Generalitat ha començat les obres d'emergència per reparar els danys estructurals ocasionats pel temporal Gloria el mes de gener al port de l'Ametlla de Mar (Baix Ebre). El dic de recer va rebre l'impacte d'ones de 6 metres d'alçada que van provocar la pèrdua de blocs d'escullera a la part exterior del dic. La zona més afectada va ser el tercer tram del dic fins a la bocana, amb desperfectes a l'espatller, el passeig de l'espatller, els vials annexos i el moll de llevant. L'actuació d'emergència tindrà un cost de 3,9 milions d'euros i un termini d'execució de nou mesos.
Aquest dimecres, el director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes, juntament amb el delegat territorial del Govern de la Generalitat a les Terres de l'Ebre, Xavier Pallarès, i la directora territorial del DTES a les Terres de l'Ebre, Lídia Pino, ha visitat les obres, acompanyat de l'alcalde de l'Ametlla de Mar, Jordi Gaseni. Durant la visita Gómez Comes ha comentat sobre les obres: "Invertim 3,9 milions d'euros en obres per reparar els danys estructurals, donar més estabilitat i seguretat al dic de recer davant de temporals similars al Gloria, i adaptar el port al canvi climàtic".
El port de l'Ametlla de Mar és un port amb una dàrsena pesquera, una dàrsena esportiva i un varador. El 2019, el sector pesquer, que compta amb 63 embarcacions de pesca, va descarregar 1.132 tones de peix que van tenir un valor de venda en llotja de 6,3 milions d'euros. El port de la Cala és l'únic de Catalunya que compta amb una flota tonyinera amb 4 embarcacions.
Obres de reparació
Les obres de reparació se situen al dic de recer, els vials i el moll de llevant, on amarren embarcacions de pesca d'arrossegament i la flota tonyinera. Prèviament a la redacció del projecte d'obra, s'han fet topografies, batimetries, inspeccions submarines i estudis del clima marí i de la meteorologia, per poder avaluar les afectacions a la infraestructura portuària. Els resultats d'aquests estudis han aportat la solució per reparar l'avaria provocada pel temporal excepcional al dic de recer.
El dic de recer està dividit en tres trams que tenen una longitud total de 700 metres. L'actuació d'emergència preveu arranjar dues parts del dic. Una franja de 60 metres de longitud dins del primer tram, on arrenca el dic. Tota la franja del tercer tram que té una longitud de 290 metres, la més afectada pel temporal. Per últim, es reconstruirà el morrot a la part final del dic del costat de la bocana, amb la col·locació de peces de pedra. La reposició d'escullera del dic exterior es farà en blocs de fins a 6 tones.
Les obres han començat per l'arranjament de la part on neix el dic amb la reposició de blocs d'escullera. Després, l'obra se situarà al tercer tram del dic, on a més de col·locar escullera a la part exterior, es reconstruirà l'espatller. Amb aquesta obra, l'espatller s'incrementarà en 1,5 metres d'alçada. Després, a la part exterior d'aquest espatller es construirà un botaones per tal que les onades rebotin i siguin impulsades de tornada cap al mar. La finalitat d'aquesta actuació és millorar el dic enfront dels episodis d'ultrapassament d'onatges en cas de temporal, que posen en perill a usuaris i béns de la instal·lació portuària, tal com va posar de manifest el temporal del mes de gener.
Després es rehabilitarà el passeig de l'Espatller, Gómez ha dit sobre aquest espai que "arranjarem el passeig de l'espatller molt afectat pel temporal i instal·larem una barana de seguretat perquè la ciutadania pugui passejar, i gaudir del port i del mar, integrant millor el port a la població." Les obres finalitzaran amb la reparació i la pavimentació dels avials annexos i el moll. A més, es repararan diversos punts del vial del moll i es reposaran els serveis afectats.
Itinerari per als camions d'obra
Les obres de reparació del port de l'Ametlla de Mar comportaran el trànsit de camions amb pedra d'escullera, per un únic itinerari d'entrada i sortida al municipi. Des del carrer Cala Joanet (la Rambleta), fins a la rotonda de la llotja de pesca, des d'on agafaran el vial del port fins a la zona d'obres. El pas de camions es farà de les 8.00 h a les 19.00 h tots els dies laborables, i que no circularà ni els caps de setmana ni els festius. Joan Pere Gómez ha valorat el trànsit de camions: "hem establert un únic itinerari d'anada i tornada per a la circulació de camions d'obra, que només circularan els dies laborables, per no interferir amb l'activitat de la Cala". Gómez ha afegit sobres l'actuació: "Demanem comprensió a la ciutadania per les molèsties que puguin causar unes obres d'aquesta envergadura, que són necessàries per tenir el port amb millors condicions de seguretat."
Aquest dimecres, el director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes, juntament amb el delegat territorial del Govern de la Generalitat a les Terres de l'Ebre, Xavier Pallarès, i la directora territorial del DTES a les Terres de l'Ebre, Lídia Pino, ha visitat les obres, acompanyat de l'alcalde de l'Ametlla de Mar, Jordi Gaseni. Durant la visita Gómez Comes ha comentat sobre les obres: "Invertim 3,9 milions d'euros en obres per reparar els danys estructurals, donar més estabilitat i seguretat al dic de recer davant de temporals similars al Gloria, i adaptar el port al canvi climàtic".
El port de l'Ametlla de Mar és un port amb una dàrsena pesquera, una dàrsena esportiva i un varador. El 2019, el sector pesquer, que compta amb 63 embarcacions de pesca, va descarregar 1.132 tones de peix que van tenir un valor de venda en llotja de 6,3 milions d'euros. El port de la Cala és l'únic de Catalunya que compta amb una flota tonyinera amb 4 embarcacions.
Obres de reparació
Les obres de reparació se situen al dic de recer, els vials i el moll de llevant, on amarren embarcacions de pesca d'arrossegament i la flota tonyinera. Prèviament a la redacció del projecte d'obra, s'han fet topografies, batimetries, inspeccions submarines i estudis del clima marí i de la meteorologia, per poder avaluar les afectacions a la infraestructura portuària. Els resultats d'aquests estudis han aportat la solució per reparar l'avaria provocada pel temporal excepcional al dic de recer.
El dic de recer està dividit en tres trams que tenen una longitud total de 700 metres. L'actuació d'emergència preveu arranjar dues parts del dic. Una franja de 60 metres de longitud dins del primer tram, on arrenca el dic. Tota la franja del tercer tram que té una longitud de 290 metres, la més afectada pel temporal. Per últim, es reconstruirà el morrot a la part final del dic del costat de la bocana, amb la col·locació de peces de pedra. La reposició d'escullera del dic exterior es farà en blocs de fins a 6 tones.
Les obres han començat per l'arranjament de la part on neix el dic amb la reposició de blocs d'escullera. Després, l'obra se situarà al tercer tram del dic, on a més de col·locar escullera a la part exterior, es reconstruirà l'espatller. Amb aquesta obra, l'espatller s'incrementarà en 1,5 metres d'alçada. Després, a la part exterior d'aquest espatller es construirà un botaones per tal que les onades rebotin i siguin impulsades de tornada cap al mar. La finalitat d'aquesta actuació és millorar el dic enfront dels episodis d'ultrapassament d'onatges en cas de temporal, que posen en perill a usuaris i béns de la instal·lació portuària, tal com va posar de manifest el temporal del mes de gener.
Després es rehabilitarà el passeig de l'Espatller, Gómez ha dit sobre aquest espai que "arranjarem el passeig de l'espatller molt afectat pel temporal i instal·larem una barana de seguretat perquè la ciutadania pugui passejar, i gaudir del port i del mar, integrant millor el port a la població." Les obres finalitzaran amb la reparació i la pavimentació dels avials annexos i el moll. A més, es repararan diversos punts del vial del moll i es reposaran els serveis afectats.
Itinerari per als camions d'obra
Les obres de reparació del port de l'Ametlla de Mar comportaran el trànsit de camions amb pedra d'escullera, per un únic itinerari d'entrada i sortida al municipi. Des del carrer Cala Joanet (la Rambleta), fins a la rotonda de la llotja de pesca, des d'on agafaran el vial del port fins a la zona d'obres. El pas de camions es farà de les 8.00 h a les 19.00 h tots els dies laborables, i que no circularà ni els caps de setmana ni els festius. Joan Pere Gómez ha valorat el trànsit de camions: "hem establert un únic itinerari d'anada i tornada per a la circulació de camions d'obra, que només circularan els dies laborables, per no interferir amb l'activitat de la Cala". Gómez ha afegit sobres l'actuació: "Demanem comprensió a la ciutadania per les molèsties que puguin causar unes obres d'aquesta envergadura, que són necessàries per tenir el port amb millors condicions de seguretat."